גנרטורים

האתגר הגדול העומד בפני מערכת כיבוי אש אוטומטית בתא מנוע, מערכת הידראולית וכבלי החשמל בצמ”ה נובע מגודל מטען האש והרכב החומרים של מטען האש כגון –  דלק, שמנים הידראוליים, כבלי חשמל תחת מתח, מחוללי זרם, מכלולים הפולטים חום בטמפרטורות גבוהות מאוד (כגון טורבו ומפלט) אשר עלולים בכל רגע להביא את מטען האש לנקודת הצתה ולהתהוות בעירה.

תפקידה של מערכת גילוי וכיבוי אש בתא המנוע הוא לזהות את התהוות האש בזמן ולהפעיל את מערכת הכיבוי באופן אוטומטי תוך מתן התראה לנהג, ניתוק אוטומטי של מקורות האנרגיה  וכיבוי האש ומניעת התלקחות מחודשת של האש.

מערכות DAFO בנויות לעמוד באתגר הגדול של כיבוי אש מוחלט בתאי מנוע של צמ”ה תוך שמירה העקרונות הבאים:

  • מכל חומר הכיבוי הנו מכל אשר אינו מכיל לחץ והוא מכיל כמות גדולה של חומר כיבוי מסוג קצף. טיראן בוא נוסיף קישור לסרטון
  •  חומר הכיבוי הנו מסוג קצף המותאם במיוחד לכיבוי אש של מטען האש הנמצא בתא המנוע. הקצף מכבה את האש  המתהווה בתא המנוע באופן מידי ובנוסף בעל יכולת קירור עצמתי, תכונה המונעת את התחדשות האש.
  • מערכת גילוי אמינה המבוססת על גלאי חום ליניארי.
  • אמידות בתנאים סביבתיים קשים – המערכת תוכננה ונבנית לעמוד בתנאי קיצון כגון רעידות מתמשכות של  הצמ”ה, טמפרטורות קיצוניות, אמידות גבוהה לשיתוך ועוד.
  • תקנים – כל מערכות DAFO נבחנו לפי התקינה הבינלאומית המובילה 107 R, למערכות DAFO יש אישור לעמידה בתקן הישראלי מערכת לכיבוי אש בתא מנוע של צמ”ה  ת”י 6278.

פתרונות

מיגון אש ישיר

מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה.

מיגון אש ישיר

מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה.

שאלות נפוצות

האם חומר הכיבוי בקצף צריך להיות מוחלף כל 5 שנים?

חומר כיבוי מתוצרת DAFO מסוג קצף מסוג FOREEX- AB 50   מורכב משני רכיבים עיקריים והם: מים ודטרגנט, שני רכיבים  האלה מקנים לחומר הכיבוי תכונות על לכיבוי אש שהן: כיבוי אש מידי, חדירה גדולה מאוד לכל חלקי המנוע, כיבוי אנכי, קירור עוצמתי של רכיבי תא המנוע תכונה המונעת את התחדשות האש.

לאור העובדה שהקצף מסוג FOREEX- AB 50    מורכב ממים ודטרגנט מיוחד מאפשרים לנו להחליף את הקצף רק כל 10 שנים במערכות מדגם FORREX L 5/10/12.5/15/20/25 ובמערכות מדגם VULCAN רק כל 15 שנה.

האם מערכת שחומר הכיבוי בה הנה אבקה, האבקה צריכה ריענון מדי תקופה?

אחת מהתכונות החשובות של אבקת כיבוי היא זרימה  מהירה אשר מקנה לאבקה יכולת חדירה לכל חלקי המנוע, החומר הפעיל באבקת כיבוי הוא אשלגן (פוטסיום) שהוא מינרל שאין לו יכולת זרימה גבוהה, על מנת להשיג את יכולת זרימה גבוהה בתהליך יצור אבקת הכיבוי משתמשים בפולימר אשר מצפה את האשלגן ומעניק לחומר הכיבוי את תכונת הזרימה הגבוהה.

עם הזמן האבקה הנמצאת במערכת הכיבוי ובדרך כלל תחת לחץ גבוה מאבדת עם הזמן את  תכונת הזרימה הגבוהה עקב רעידות כלי הרכב הנוסע בדרכים וזאת משום שהרעידות הבלתי פוסקות  גורמות לחלקיקי האבקה להתחכך זה בזה ובמרוצת הזמן הפולימר נשחק ולמעשה מפסיק לבודד את פרודות האשלגן זה מזה ובכך האבקה מתגבשת (הופכת לגושים קטנים ולפעמים לגוש אחד גדול תופעה המכונה באנגלית CAKING). כאשר תהליך זה קורה מערכות כיבוי באבקה הופכות לחסרות ערך משום שהאבקה המתגבשת סותמת את גשתת המכל, מנגנון ההפעלה, צנרת הפיזור ונחירי הפיזור.

על מנת להתגבר על בעיית התגבשות האבקה יש חובה עליונה לסנן את האבקה לסלק את הגושים ולפעמים יש להחליף את כל אבקת הכיבוי הישנה בחדשה.

מה חשיבות של אפקט הקירור בכיבוי אש אוטומטי?

הקצף מבודד את חומר הבעירה מהחמצן ובכך מכבה את האש, הקצף מקרר את תא המנוע

ורכיביו ומוריד את טמפרטורת החלל ובכך מונע את התחדשות האש.

FORREX – מכסה בשכבת קצף את הנוזלים הדליקים מכבה את האש ומונע התחדשות של האש.

 

FORREX מקרר ומכסה בשכבת קצף כל רכיבי המנוע מוצקים ונוזלים כאחד.

 

מה פירוש המונח הצתה חוזרת ?

לאחר שמסתיימות פעולות הכיבוי באתר האש עלולה להתחדש מהסיבות הבאות:

מטען האש לא נשרף כליל, כמות החמצן מספיקה כדי שהאש תמשיך להתקיים ומקור החום שהחל את תהליך הבעירה ו/או החום שנוצר בתהליך הבעירה הוא גבוה מספיק כדי  להצית מחדש את האש.

לכן מערכות כיבוי אש אוטומטיות אמורות להיות מתוכננות לכבות את האש ולמנוע הצתה מחודשת של האש.

כיצד מונעים הצתה חוזרת של דליקה בתא מנוע?

על מנת למנוע הצתה חוזרת של דליקה בתא המנוע יש לתכנן מערכת לגילוי וכיבוי אש אשר סוג חומר הכיבוי יתאימו למטען האש הקיים בתא המנוע הן על מנת לכבות את האש והן על מנת למנוע את התחדשות האש.

סוג חומר הכיבוי – אם משתמשים באבקה לכיבוי האש אזי יש להשתמש בכמות גדולה של אבקה למיגון תא המנוע (10 ק”ג ויותר) זאת משום שלאבקה אין יכול קירור גדולה, על החיסרון הזה יש לפצות בכמות אבקה גדולה על מנת להצליח ולבודד את כל רכיבי תא המנוע מהחמצן שבלעדיו האש לא תתחדש.

אם משתמשים בקצף – חומר הכיבוי בעל שתי תכונות קרדינאליות לכיבוי אש. מבודד את מטען האש מהחמצן, בעל יכולת קירור עוצמתית למניעה של הצתה חוזרת של הדליקה.

מה הסיבות להתהוות דליקה באוטובוס?

הסיבות לפרוץ דליקה באוטובוס הן:

  • כשלים חשמליים
    • בתא המנוע
    • מרכזיית החשמל
    • תא מצברים
    • צמות חשמל – החל מלוח ההפעלה של הנהג ועד לכבילה המותקנת באוטובוס
  • גלגלי האוטובוס – התחממות של צמיגי האוטובוס/ בלמים
  • תא מנוע
    • דליפות של חומרים דליקים כגון סולר, שמנים הידראוליים
    • כשלים חשמליים
    • כשלים מכאניים

האם יש לסביבה הקשה שבה מותקנות מערכות כיבוי אש אוטומטיות בכלים ממונעים השפעה על תקינות מערכת הכיבוי?

מערכות כיבוי בכלי רכב ממונעים כגון אוטובוסים, ציוד מכאני הנדסי, מיכון חקלאי ועוד נמצאות בסביבת עבודה קשה מאוד המפגעים  העלולים לפגוע על תקינות המערכות החל מחומרים כימיים התוקפים את המערכת ועלולים לגרום לשיתוך ברכיבי המערכת, סביבה מכאנית קשה כגון רעידות קשות לאורך זמן, פגיעות מכאניות פיזיות ברכיבי המערכת , חשיפה לאקלים משתנה החל מטמפרטורות קיצוניות ועד ללחות גבוהה.

מדוע יש להתקין מערכות כיבוי שבו חומר הכיבוי והגז הדוחף במאונך?

מכל כיבוי אש שחומר הכיבוי והגז הדוחף מאוחסנים במשותף עובדים לפי העקרון הבא:

האם מערכות מתוצרת DAFO ניתנות להתקנה במאוזן ומדוע?

מערכות כיבוי אוטומטיות תוצרת DAFO ניתנות להתקנה במאוזן או בכל זווית שהשטח מכתיב. תכונה זו מושגת עקב התכנון הייחודי של מכל הכיבוי של DAFO שבו חומר הכיבוי מסוג קצף מאוחסן בתוך מכל עם בוכנה וללא לחץ. בעת התהוות אש הגז הדוחף את הבוכנה מוזרם לתוך המכל ודוחף את קצף הכיבוי אל מחוץ למכל ודרך צנרת הפיזור.

מה עושים במקרה של אש מתלקחת באוטובוס?

מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה.

מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע

מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה.

לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה

מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה. מערכת כיבוי האש שלנו בעלת ביצוע כיבוי ייחודי מכיוון שהיא גם מתקררת ומרימה את האש, במקביל לתוסף הקצף מונע ביעילות את הבערה מחדש. מאז 1995 Fogmaker International AB מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות דיכוי אש לתאי מנוע עם ערפל מים בלחץ גבוה.